16 feb. 2013

Beskrivning på virkad korg...

Min virkade korg innehåller nu hårlacks burkar och andra 
höga flaskor som inte ryms att stå i lådorna i toaletten.

Har översatt från finska till svenska beskrivningen på  stor virkad
 korg som finns på Kauhavan Kangas- Aittas sida.

Garn:  ca 1 kg trikoogarn/trikoomatt-trasor.
Virknål: 8-10 berende på garnets grovlek.
Garnet jag använde är köpt på Tiimari och det gick åt
två nystan till min korg. Garnet finns i svart och vitt.

Stor korg:
Virka 5 lm och slut till en ring med en sm ( smygmaska).
Obs Avsluta varje varv med en smygmaska.

Varv 1: 2 lm 9 hst ( halv stolpe) i ringen ( 10hst ).
Varv 2: 2 lm, 2 hst i varje m ( 20hst ).
Varv 3: 2 lm, upprepa *2hst i samma m, 1hst* ( 30 hst ).
Varv 4: 2 lm, upprepa *2 hst, 2 hst i samma m* ( 40 hst ).
Varv 5: 2 lm, upprepa *2 hst i samma m, 3 hst* ( 50 hst ).
Varv 6: 2 lm, upprepa *4 hst, 2 hst i samma m* ( 60 hst ).
Varv 7: 2 lm, upprepa *2 hst i samma m, 5 hst * ( 70 hst ).
Korgens botten är klart.
Varv 8: 2 lm 69 hst i bakre maskbågen.
Varv 9-18: 2 lm, 1 hst i varje maska.
Varv 19: 1 lm, *virka 25 fm ( fastmaskor ), 10 lm, lämna 10 hst emellan*,
upprepa*-* ännu en gång.
Varv 20: 2 lm, *virka 25 hst 15 hst i lm-kedjan (handtagen)*. Upprepa *-* ännu 
en gång.  Ps. Jag virkade nog bara lika många halvstolpar som luftmaskor.
Avsluta och fäst.

 
Önskar en riktigt skön lördag och hoppas att ni som har 
sportlov hunnit ut i backen eller skidspåret !
Här är dagen skidlänk avklarad !
Kraam
Sanne


12 kommentarer:

Varmvit sa...

Så fin! Jag har bokmärkt sidan, tills jag hittar trikågarn. Tyvärr finns ju inte Tiimari i Sverige längre...
Åsa, Varmvit

Vitt hus med svarta knutar sa...

Supersnygg korg! Verkligen snygg att ha i badrummet!!
Ha en fin fortsättning på helgen!
Kram,
Regina

Tinis vita hem sa...

Korgen blev jättefin! Duktig är du som varit ut och skidat :)
Ha en skön ledighet!
kram Tini

Fru Lagom sa...

Åh så fin den blev :) Har varit väldigt sugen på att börja virka igen. Har inte pysslat med det sedan jag gick på högstadiet och hade syslöjd, då hade jag en riktig dukvirkarperiod.

Kanske ska skaffa mej en nål och virka en korg ;)

Susanna/Huvikumpu Living sa...

Niin ihana ja noita koreja/ säilytystä ei voi olla ikinä liikaa! Hauskaa sunnuntaita :)

Saila sa...

Jättefin korg!! :)

Monica sa...

Vet du vad Sanne...
jag tänker pröva på den här!!

Fast mina mormmorsrutor inte blir färdiga fast fan tog...
Så om jag sitter på din trappa och gråter intrasslad i mitt nystan så
hjälp mej vidare ;)
Ha en skön söndag
Monica

Anonym sa...

Å,så fin den var ! Jeg skulle ønske jeg kunne hekle ( virka ). Jeg er innom siden din hver dag , du har det så vakkert og jeg får alltid mye fin inspirasjon av deg.
Tusen takk !
Klem fra Margrethe (Norge)

Hanna sa...

så fin korg.
Ha en fin dag!
Kram
Hanna

House and Garden by Bia sa...

Så himla fint det blev...gillar virkade korgar av alla slag ;) Passar fint där i badrummet också.
Ha en mysig kväll nu:)
Kram bia

Mona sa...

Den kurven var nydelig :-D Takk fordi du la ut oppskriften. Denne må prøves ;-)

Ønsker deg en riktig fin uke :-)

Klem Mona

virkostickmaja sa...

Så snygg korg 😍
Tänk att ha en sådan fylld med garn i min garnbutik 😍
Har bokmärkt sidan 😊

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...